A Budapesti Fegyház és Börtön, vagyis a „Gyűjtő” területén működő Budapesti Faipari Termelő és Kereskedelmi Kft.-ben munkáltatott fogvatartottak több mint háromezer asztalt, szekrényt, heverőt és közel kétezer ötszáz irodai széket gyártottak2018-ban.
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Büntetés-végrehajtási Intézet
Intézetünkben már második éve heti rendszerességgel, kiscsoportos foglalkozások keretében próbálunk tenni az írástudatlanság, a funkcionális analfabetizmus leküzdéséért.
Az érintett fogvatartottakat megkérdezzük, hogy akarnak-e változtatni ezen állapotukon, illetve arra a kérdésre próbáljuk megadni a választ, hogy motiválhatóak-e a hiányaik pótlására. Fontos beszélgetni velük a helyzetükről és megláttatni velük a lehetőségeiket, miközben némi önismeretet is kapnak egyéb kompetenciafejlesztés keretében. Motiváció esetén érdemes rövid távú célokat kitűzni, amik azon ismeretek előhívását takarják, amellyel már rendelkezik az adott fogvatartott. Ezeknek a képességeknek megláttatása például a kommunikációs csoportfoglalkozásokon lehetséges. Hosszú távú motiváció alapja lehet olyan ismeretek biztosítása, amelyekkel a munkaerőpiaci kondícióit javíthatja a majdani szabaduló. A funkcionális analfabétáknak a betanított munka elsajátítása is gondot okozhat. A korrepetálással előmozdítjuk az esetleges továbbképzésüket, ugyanis tanítani főleg azokat lehet, akik legalább értik, amit olvasnak.
A beszédproduktum fejlesztése, szókincsbővítés, nyelvhelyesség, az olvasás-írás alapjainak megtanítása, az olvasásértés és a kifejezőképesség folyamatos fejlesztése képezik a foglalkozások tartalmát. A megkezdett folyamatokat ténylegesen nehéz tartani a fluktuációk miatt, de a „tanulókat” sok esetben már az elégedettséggel, sikerélménnyel tölti el, ha a betűk megismeréséig eljutnak. Az értő olvasás sok gyakorlást igényel. Ehhez feladatlapokat kapnak, mely a zárkában is hasznos elfoglaltságot biztosít számukra. A jövőben tervezünk egy más tematikára épülő foglalkozást is elérhetővé tenni, mely a magyar nyelv szépségeivel ismerteti meg az érdeklődőket. Ezzel szeretnénk segíteni „a szépen, jól, magyarul” anyanyelvi, helyesírási követelmények megfelelő szintjének elérését.